8 september 2011

Laatste filmpjes kleuterproject 'Nieuwsgierig? Graag!'

U had nog filmpjes van het kleuterproject ‘Nieuwsgierig? Graag!’ van ons tegoed, namelijk van de projecten warm-koud, boeken en van een thema-les verpakkingen. In de korte filmpjes ziet u hoe de scholen deze projecten en de thema-les hebben aangepakt.

Warm-Koud

Aan het begin van dit jaar stond de kleuterklas van juf Dieuwke op de basisschool Jan van Nassau in Den Haag helemaal in het teken van warmte en kou. Tijdens het project viel er sneeuw. De eigen, directe leefomgeving van de leerlingen vormde dus een mooi aanknopingspunt voor dit project. Het eigen lichaam was het startpunt van onderzoek naar warmte, kou en isolatie. De kinderen onderzochten winter- en zomerkleding, de waterdichtheid van schoenen en isolatie van huizen. We schreven eerder een blog over dit project: kleuterjuffen stimuleren ontdekkend leren.

Reacties uit het warm-koud project:
  • Het uitproberen van de kleding en de schoenen sprak alle kinderen aan.
  • Warmte en koude kunnen de leerlingen zelf goed ervaren en voelen.
  • Dit thema komt altijd terug.  Het sluit zeer goed aan op de belevingswereld van kleuters.
  • Dit thema komt het beste tot zijn recht bij het wisselen van de seizoenen.
  • De eenvoud van het project maakt het geschikt voor onderzoek op kleuterniveau.
  • Dit thema is goed te koppelen aan taal, de begrippen kunnen de leerlingen zelf ervaren.
  • Proefje met ijs was een groot succes.
  • Het isoleren van het huis ging misschien nét iets te ver.
Bekijk het filmpje:

Boekenproject
Ontdekkend leren. Dat deden de kleuters op de Triangel in Delfgauw tijdens het boekenproject van het Wetenschapsknooppunt Delft. Ze ontdekten hoe boeken worden gemaakt en ze verdiepten zich in het drukken van boeken. Vervolgens gingen ze zelf aan de slag met het ontwerpen en maken van stempels. Ook testten ze lijm en onderzochten ze papier. Het ontwerpen van de stempels vroeg behoorlijk wat denkwerk. Maar toen het klaar was, hadden ze ook echt wat.

Reacties uit het boekenproject:
  • Zorg voor voldoende hulp van ouders.
  • Het maken van de stempels kost vrij veel tijd.
  • Geef de leerlingen de ruimte om uitgebreid zelf te onderzoeken en te experimenteren.
  • Alternatief voor stempels maken is het maken van papier. Zie filmpje op schooltv.
  • Goed te koppelen aan eerste ervaring met letters.

Bekijk filmpje:


Verpakkingen
Na de ervaringen in het boekenproject, had juf Elsa van de Triangel in Delfgauw de smaak te pakken. Ze koppelde het onderwerp verpakkingen aan een les over voeding. Zo zie je dat een ontwerp / onderzoeksproject niet altijd grootschalig hoeft te zijn. Deze les over verpakkingen kun je in één middag doen.

Bekijk filmpje:

Meer filmpjes
In eerdere blogs zijn de andere filmpjes over de projecten te vinden: WC en ruimtevaart, Ridders&jonkvrouwen en het muziekproject