19 april 2011

Kleuterproject 'Nieuwsgierig? Graag! met succes afgerond

Door Remke Klapwijk en Eveline Holla

Woensdag 13 april hebben we samen met alle deelnemende scholen het kleuterproject afgerond. Met trots presenteren we onze eerste twee filmpjes over het rioleringsproject en over het ruimtevaartproject.

Klik op 'meer lezen' en bekijk de filmpjes die in twee minuten de didactiek van ontwerpend en onderzoekend leren concreet maken.

Rioleringsproject
 

In dit filmpje trekt een drie-weken durend project aan je voorbij. Een project dat begon met een toilet in de klas en dat eigenlijk niet meer eindigt: want in elke tekening van een huis verschijnt nu niet alleen een deur en een raam, maar ook een toilet en een buizenstelsel.

Laat je inspireren en bekijk in het filmpje hoe het eruit ziet als kleuters aan de slag gaan met wetenschap en techniek!

En dit is wat deelnemende leraren zeggen over het rioleringsproject:
"Zo onverwacht verrassend"
"Allerlei zintuigen spelen een rol"
"Veel zelf bouwen en ontdekken"
"Ze leren iets wat normaal niet aan bod komt, leidingen die verborgen zijn. Prachtige, geschikte manier om dit aan kleuters uit te leggen"
"Fascinerend voor kleuters, waar gaat mijn poep heen?"
"Een heel gaaf project door alles wat er bij is betrokken: wc interieur, leidingen, zuiveren van water, poep"
"Gebruik van eenvoudige materialen die op elke school aanwezig zijn"
"Sluit aan bij dagelijkse praktijken, en door deze aanpak trigger je het denken daarover"
"Poep en pies, wat wil je nog meer"
"Ik ga zeker onderdelen uitproberen bij het thema huis (Van Piramide)"

Ruimtevaartproject

Ook het ruimtevaartproject duurde drie weken. In het filmpje zie je dat de kinderen al ontwerpend en onderzoekend een heuse raket bouwen. Maar een echte raket heeft een motor, of kun je hem ook met een ballon lanceren? En is het project nu mislukt of gelukt?

Reacties deelnemende leerkrachten over het ruimteproject:
“Je kunt je fantasie er op los laten omdat er nog veel onbekend is over de ruimte”
“Zo ver weg van mijn bed, maar toch zo dichtbij”
“Veel creatieve mogelijkheden”
“De sociale component: aan elkaar demonstreren of je raket werkt”
“Een spannend en veelzijdig onderwerp”
“Van 2-dimensionale naar een 3-dimensionale raket"
“Dat het experiment eerst niet lukte, was leuk”
“Ik mis het bedenken van een eigen raket”
“Techniek en wetenschappelijke principes komen ruim aan bod”
“Knippen en plakken is handig want het materiaal is aanwezig en kinderen vinden het leuk om te doen”
“Avontuurlijk en toch simpel uit te voeren”
“Je kunt zoeken naar nog meer manieren van voortstuwen en nog meer ontwerpmogelijkheden bieden”

Wordt vervolgd
Er volgen nog filmpjes over de volgende kleuterprojecten:
·    Boekenproject:
De leerlingen ontwierpen en maakten stempels, drukten boeken, hebben lijm getest en onderzochten papier.  
·    Muziekproject ‘Daar ziet muziek in’:
Een project over geluiden, materialen, vormen, apparaten en instrumenten. De leerlingen hebben zelf instrumenten ontworpen en gemaakt.
·    Ridders en jonkvrouwen:
Hierin staan ophaalbruggen en verdedigingswerken centraal.
·    Warm/koud:
Over dikke en dunne kleding en stoffen, het isoleren van huizen en waterdichte materialen (of toch niet waterdicht?).