12 april 2011

TU studente wordt juf Amber

Amber Nisse (22) is in het dagelijkse leven 4e jaar studente Bouwkunde aan de TU Delft. Als ‘juf Amber’ werkt ze nu 18 uur op de Petrusschool in Rijswijk. Samen met leerkracht Albertine Kemperman werken ze aan het kleuterproject ‘ Daar zit muziek’ van het Wetenschapsknooppunt Delft.
“Het is eigenlijk een bijbaantje. Maar ik vind het erg leuk om met jonge kinderen te werken. Ik leer nu meteen hoe ik dat het beste kan doen. In dit project zorg ik voor technisch advies en breng ik materialen mee. Albertine zorgt voor het pedagogische aspect en houdt de klas in de gaten”.

“Ik ben verrast dat de kleuters al zoveel begrijpen. Soms komt een kind met een idee of opmerking waar ik echt van sta te kijken. Techniek komt tot zekere hoogte echt wel aan bij de kleuters. Vooral toen ze zelf apparatuur uit elkaar gingen halen. Sommige kinderen konden al goed uitleggen waar bepaalde onderdelen voor worden gebruikt”.
Amber kan de projecten van het Wetenschapsknooppunt Delft absoluut aanraden aan haar collega studenten. “Je moet het natuurlijk wel leuk vinden om met kinderen te werken. Je moet ook niet verwachten dat er bijvoorbeeld een perfect werkend ontwerp uitkomt. Het gaat niet om het eindresultaat, maar om de ervaringen die de kinderen krijgen. Ik denk dat deze kinderen veel zullen onthouden van wat ze hebben geleerd omdat ze het op een actieve manier zelf ondervinden. Daar leren ze meer van dan dat je het ze voor doet”.


Tip van Amber:
Laat de kinderen zelf doen en onderzoeken. Je kunt ze natuurlijk wel in de juiste richting wijzen als ze het niet zelf vinden.