4 mei 2011

Werkwijze van de TU Delft inspirerend voor groep 5 en 6

Ontwerpschetsen voor het theater van de toekomst
De creatieve technieken die medewerkers en studenten van de TU Delft gebruiken, werken ook goed in de middenbouw. Leerlingen verzinnen veel, gevarieerde en bijzonder originele ideeën is de conclusie van mijn onderzoek. De komende weken geef ik diverse workshops en lezingen over de resultaten van het middenbouwproject.

11 mei op de W&T academie in Rotterdam
18 mei op de W&T academie in Delft
27 mei op de Kennisconferentie Talentontwikkeling in Oegstgeest.

Hiernaast ziet u in de collages al een voorproefje van de resultaten van de creatieve sessies in de middenbouw.

Hoe kwam ik op het idee om onderzoek te gaan doen naar creatieve technieken? Allereerst omdat creativiteit mij fascineert. Op een technische universiteit ontstaan nieuwe dingen, worden problemen opgelost, wordt er iets gecreëerd. Dat is wezenlijk aan techniek en wat mij betreft krijgt dit element veel meer aandacht in het onderwijs. Ten tweede omdat ik in mijn vorige onderzoek naar het trainen van basisschoolleraren ontdekte dat het niet voldoende is om open opdrachten te geven en mensen aan te moedigen iets nieuws te verzinnen. We zijn als mensen toch snel geneigd om voor de hand liggende, saaie, bestaande dingen te verzinnen. Onze denkpatronen zijn hardnekkig en nogal voorspelbaar. Mijn zwager is goochelaar en maakt daar dankbaar gebruik van. Ik zie niet wat hij werkelijk doet doordat ik geconditioneerd ben.

Bijzondere ideeën verzinnen is dus niet makkelijk. Op een conferentie over techniek in het basisonderwijs werd de zaal gevraagd om tien dieren te verzinnen. Vrijwel iedereen had hond en poes op z'n lijstje te staan. Onze eerste ideeën zijn - tenzij we getrainde, bewuste creatieve denkers zijn- tamelijk standaard. Het moet dus anders. Net als Edward de Bono die veel boeken over creativiteit op zijn naam heeft staan, ben ik er van overtuigd dat creatieve technieken ons kunnen helpen om met een bochtje te denken. De kunst is om niet tevreden te zijn met het eerste idee, om een situatie uitgebreider te exploreren en bijvoorkeur vanuit diverse gezichtspunt te benaderen. Samen met TU studenten en leerkrachten hebben we deze technieken uitgeprobeerd in de middenbouw op vijf scholen.

Ik ben trots op de leerlingen. Ze verzonnen een speciale winkelwagen voor op de maan, een zwembadlandschap en een manier om wind naar de maan te brengen. En ook diverse producten bedacht voor het theater van de toekomst: een antipraat apparaat, een bewegende stoel die zichzelf opruimt en een assa, een fantasierijkapparaat dat de toegang tot een voorstelling int, zie de collages.

Op de workshops en de lezingen vertel ik meer over het verloop van de creatieve sessies, de ideeën en resultaten van de leerlingen. Tevens geef ik tips voor het ontwerpen en begeleiden van creatieve sessies in de middenbouw. Opgeven voor de W&T academie in Delft is nog even mogelijk.