19 mei 2011

Kleine ontwerpers

Vandaag staat ons project Designed by Kids in de Delta, het blad van de Technische Universiteit Delft.

Alvast een voorproefje uit het artikel:
"Ontwerpen leren veel designers niet eerder dan op de universiteit. Het Wetenschapsknooppunt Delft wil kinderen van de basisschool al met het ontwerpproces vertrouwd maken. De kinderen van groep 7 van de Cornelis Musiusschool in Delft presenteerden afgelopen maandag hun zelfbedachte spellen."

9 mei 2011

Pistoolplanetenmaanhuis en zwembadlandschap: eenvoudige technieken stimuleren divergent denken

Eenvoudige technieken voor divergent denken gaven een boeiend resultaat in de het ontwerpproject  "In de Ruimte". De vraag 'Wat wil jij kunnen doen op de maan?' stond centraal in de eerste creatieve sessie. De gebruikte technieken en de  ideeën van leerlingen uit groep vijf en zes worden hieronder beschreven. Tot slot reflecteren we op de gebruikte technieken en verklaren we de bereikte resultaten van de leerlingen.

Niet alleen maar reproduceren op de basisschool


Vaste patronen kunnen heel prettig zijn. Vanochtend ben ik op de fiets gestapt en volgens mijn vaste route naar mijn werk gefietst, heerlijk langs de Schie en door de binnenstad van Delft. Ik "reproduceer" de route die ik eerder heb overgenomen van andere fietsers. Maar wat als je nu wel een nieuw en beter alternatief wil verzinnen? Dan zijn exploreren en divergeren belangrijk.

4 mei 2011

Werkwijze van de TU Delft inspirerend voor groep 5 en 6

Ontwerpschetsen voor het theater van de toekomst
De creatieve technieken die medewerkers en studenten van de TU Delft gebruiken, werken ook goed in de middenbouw. Leerlingen verzinnen veel, gevarieerde en bijzonder originele ideeën is de conclusie van mijn onderzoek. De komende weken geef ik diverse workshops en lezingen over de resultaten van het middenbouwproject.