31 maart 2011

Spannende start van het middenbouwproject

Door Tijl Hoornstra, student industrieel ontwerpen

Donderdag 17 februari ben ik gestart met het middenbouwproject met als thema het dinotijdperk op de Montessorischool in Monster. Ik ben begonnen met een creatieve sessie in de klassen van juf Elly en meester Martin.
  
Na een nachtje wakker gelegen te hebben over hoe ik 30 kids  geïnteresseerd en gemotiveerd zou kunnen houden, begon ik om 8.30 uur in de groep 3-4-5 combinatieklas van juf Elly. 

15 maart 2011

Co-creatie: TU-studenten en basisschoolleraren ontwikkelen lesaanpak over creatief ontwerpen

Door Remke Klapwijk

In februari ging het middenbouwproject van het Wetenschapsknooppunt Delft van start. Basisschoolleraren en studenten ontwikkelen samen een lesprogramma voor kinderen van zeven tot tien jaar. Dat lesprogramma is gebaseerd op  technieken die  TU-studenten gebruiken om creatieve, technische oplossingen voor problemen  te bedenken.

10 maart 2011

Gentse experts adviseren kleuterleerkrachten

door Remke

Op woensdag 26 januari, de tweede bijeenkomst van het kleuterproject, presenteerden de zes deelnemende scholen hun ’Nieuwsgierig, graag!’-projecten aan elkaar en aan twee Vlaamse experts, Hilde van Houte en Kirsten Devlieger van de Arteveldehogeschool in Gent.

Ook bespraken we vier ontwerpprincipes voor het bevorderen van nieuwsgierigheid en een ontdekkende houding bij kleuters :
1.       Begin bij het kind, het lichaam en directe leefomgeving
2.       Laat projecten uit kinderen ontstaan
3.       Zorg voor impressies voorafgaand aan het technisch ontwerpen
4.       Laat een leeruitstap  deel zijn van een omvattend leerproces